Přihlašování do informačního systému |
| Kde získám jméno a heslo pro přihlášení do informačního systému na univerzitě (UIS)? |
|  | Pokud jste neobdržel tištěnou kartičku s přihlašovacími údaji při imatrikulaci nebo zápisu do studia nebo na personálním oddělení při vašem přijetí do zaměstnání, navštivte svého systémového integrátora nebo svoji studijní referentku na příslušné fakultě. |
| Kdo je to systémový integrátor (SIF)? |
|  | Systémový integrátor je osoba odpovědná na fakultě, univerzitě či jiném pracovišti za bezproblémový provoz informačního systému (UIS), školení a podporu uživatelů. Je to koncepční osoba pro shromažďování všech nápadů, dotazů i hlášení o chybách informačního systému. Každá fakulta (AF, FRRMS, LDF, PEF, ZF) i celoškolský ústav či pracoviště (ICV, REK, Koleje) má svého integrátora. POZOR: Nenahrazuje vaši studijní referentku oboru, ale řeší technické problémy v UIS! |
|
Elektronické přihlášky |
| Svítí červený vykřičník u položky "Známky za střední školu" nebo u položky "Nemám potvrzené doručení přihlášky" či "Platba", co dělat? |
|  | Postup vyřizování e-přihlášek na studijním oddělení fakult je následující:
1. Kontrola správného vyplnění osobních údajů a adres uchazečů.
2. Potvrzování došlých dokumentů a známek ze střední školy na základě zaslaných a podepsaných výtisků e-přihlášek (může být zpožděno vysokým počtem přihlášek nebo dočasnou nepřítomností referentky).
3. Párování došlých plateb k e-přihláškám (za 5-7 prac. dní od odeslání platby)
4. Převedení e-přihlášky do běžné evidence přihlášek a její vytisknutí pro archivaci
5. Oprava drobných formálních nedostatků v obsahu přihlášky
Pokud tedy uchazeč zaslal na příslušnou fakultu vytištěnou a podepsanou e-přihlášku spolu se školou potvrzenými známkami ze studia, tak je potřeba pár dní počkat, než referentka stihne zkontrolovat všechny došlé dokumenty, které postupně potvrzuje.
Jen v případě, že doba od zaslání e-přihlášky poštou je již více než 14 dní, tak je dobré se emailem spojit s příslušnou referentkou a objasnit spolu s ní důvody proč nejsou dokumenty potvrzené.
|
| Nemohu zvolit obor či střední školu v elektronické přihlášce. Co mám dělat? |
|  | Obor či střední školu vyhledáte zadáním textu (i části názvu, např. "gymn") a kliknutím na tlačítko dohledat. Poté se vám za tlačítkem či pod tlačítkem zobrazí výsledek z nabídky oborů.
V případě hledání střední školy využívejte postupně název školy. V případě neúspěchu zadejte postupně ulici či město, kde se škola nachází.
V případě oboru střední školy zadejte název oboru (například slovo gymnázium, všeobecný, či slovo akademie a pod.). |
|
Časté dotazy na Agronomické fakultě |
| Rád bych si odebral volitelný předmět, který mám nyní zapsaný v UIS, ale který již nechci studovat. Mám nějakou možnost? |
|  | Podle Studijního a zkušebního řádu MENDELU jednou zapsaný předmět musíte vždy odstudovat (platí to tedy i pro volitelný). K vašemu rozhodnutí, zda máte nebo nemáte zájem předmět studovat, musí stačit doba 14 dnů změn po zápise. Po této době je zápis již nezměnitelný. A současně musíte mít shodu předmětů s indexem. |
| Jak mohu opakovat neúspěšně splněný předmět už v následujícím semestru? Je řešením konzultační forma studia předmětu? |
|  | Pokud předmět neukončíte úspěšně v daném semestru, ale obdržíte jen tzv. "malý" započet (v průběžném hodnocení v UIS), tak v následujícím semestru máte možnost požádat garanta předmětu o vypsání předmětu opakovaně a to i konzultační formou. Garant, v době probíhajících zápisů do nového semestru (nejpozději poslední den řádných e-zápisů), musí požádat studijní oddělení fakulty o vypsání předmětu konzultačně. Pokud je pak předmět vypsán, student si jej zapíše a může se kdykoliv v průběhu semestru přihlásit na vypsanou zkoušku. Konzultační předmět nemá vypsána cvičení, jsou jen konzultace stanovené po dohodě s garantem.
Pokud garant konzultační formu nepovolí, tak je potřeba vyčkat na další období, kdy předmět bude zase vypsán k řádnému studiu s výukou (tedy normálně). |
| Jak je to s náhradou povinného předmětu ze studijních plánů, který se již nevyučuje? |
|  | Pokud se vámi požadovaný předmět v budoucích obdobích již nebude vyučovat, tak je možné požádat jeho garanta do doby skončení zápisů o vypsání konzultační formy předmětu pro následující období.
Jestliže daný přemět již není ve studijních plánech fakulty a je požadováno opakování včetně cvičení, tak je možný zápis i do obdobného předmětu s doporučením garanta a se schválením od studijního proděkana. |
| Nemohu se zapsat do cvičení zaregistrovaného předmětu? |
|  | Tato situace nastane v případě, že dané(á) cvičení jsou vyhrazena jen pro určitý obor a ročník studia (příp. skupinu).
Řešení: Je potřeba se domluvit s garantem předmětu na otevření některého cvičení i pro studenty ostatních oborů a ročníků, kteří mají studium předmětu povoleno v zápisech.
Další možnou variantou je, že byla vypsaná malá kapacita cvičení nebo jejich menší počet.
Řešení: Požádajte garanta předmětu (nebo případně svoji studijní referentku) o objasnění situace a následně i dořešení kapacitních omezení předmětu.
Poslední variantou je, že byl překročen kapacitní limit předmětu daný garantem a zde vám svítí červený puntík u daného předmětu.
Řešení: V tomto případě zůstává jedině možnost požádat přes UIS garanta o vyjímku pro studium předmětu. Ale i zde v případě schválení musí garant určit do kterého cvičení se můžete zapsat a dát to na vědomí studijnímu oddělení. |
| Kde získám zapomenuté heslo do Univerzitního informačního systému - UIS? |
|  | Jedině osobně u systémového integrátora AF v úředních hodinách. Veřejným e-mailem posílat heslo je z bezpečnostních důvodů zakázáno. Heslo se vydává zcela nové, původní již není možné ze systému zjistit a to z důvodu bezpečného zašifrování. |
| Pokud vyčerpám kreditní poukázky v registracích a nezapíšu si všechny vybrané předměty v zápisech, vrátí se mi část poukázek zpět? |
|  | Ne, použité poukázky v registracích se nevracejí a proto je nutné správně stanovit množství, které se použije v daném období při výběru předmětů. Musí zůstat rezerva na další semestry. Vrací se jen poukázky v případě trvalého zrušení PV a volitelného předmětu, např. při malém počtu studentů v předmětu, a na základě pokynu studijních proděkanů.
Registrační poukázky - popis:
Jedná se o předem stanovený počet kreditů za celé studium, za něž si student registruje předměty. Registrací se odečte z této sumy příslušný počet kreditů daného předmětu. Vyčerpání poukázek může mít v krajním případě za následek i ukončení studia, naopak v určitých případech může studijní oddělení počet poukázek studentovi navýšit.
Výchozí počet kreditových poukázek pro nově vzniklé studium byl stanoven takto:
p = standardní délka studia v letech x 60 x 1,2.
Všem studentům byl nastaven výchozí počet poukázek snížený o sumu již dosažených kreditů, minimálně však 36 registračních poukázek. Stav poukázek je snižován pouze při registraci nebo uznávání předmětu, při zápise nebo při registraci opakovaného předmětu není nijak měněn. |
| Kreditní poukázky, význam, přidělování a odebírání? |
|  | Registrační poukázky vám byly přiděleny na celou dobu vašeho studia až do státní bakalářské nebo státní závěrečné zkoušky. Každý předmět má mít místo své kreditové hodnoty (což je standardní cena i v poukázkách) také zvláštní cenu definovanou právě v poukázkách. V současné době je i u předmětů s 0 kredity nastavena hodnota 1 poukázka.
Každému studentovi je také na začátku registrací zaregistrován doporučený studijní plán a poukázky jsou odečteny jako při normální registraci. Odebráním předmětu z tohoto plánu vám budou poukázky vráceny, naopak další registrací opět ubudou.
Poukázky nemají studenta omezit ve studiu předmětů, jejich smyslem je zabránit tomu, že teď si cca 1000 lidí naregistruje volitelný předmět, ústav nabere učitele, pak 900 lidí u zápisu si předmět nevezme a co s těmi nabranými učiteli? Proto mají i 0 kreditové předměty tu cenu 1 poukázku (což nikoho nezruinuje a věřím, že pokud vám ve finále bude chybět a uvedete, že to bylo kvůli jazyku či tělocviku, tak vám ji studijní odd. rádo připíše navíc).
Pokud končíte studium bakalářský studijní program, novou várku poukázek obdržíte až v navazujícím studijním programu. Máte však možnost využít žádosti na studijní oddělení a požádat o přidělení dalších poukázek (žádá se studijní proděkan nebo přímo děkan Vaší fakulty). Tuto žádost vyřizuje studijní oddělení Vaší fakulty, nikoliv pracovníci provozu informačního systému nebo systémoví integrátoři.
Většina dalších dotazů je zodpovězena na diskuzi:
Registrační poukázky:
https://is.mendelu.cz/auth/diskuze/index.pl?diskuze_temata=1534 |
| Proč mi bude zrušen kolejní účet? Např.:"Uživatel má právo se hlásit z kolejní sítě JAK(TAK)"Na kolejích bydlím celé studium (příp. i o prázdninách) a budu zde bydlet i nadále...? Internet nutně potřebuji ke studiu. |
|  | Ubytovací kancelář SKM vás z nějakého důvodu vyřadila z databáze ubytovaných, je třeba
vše konzultovat v této kanceláři.
Referent ubytování SKM: Bc. Iva Jarolínová tel: 541 421 532 |
| Prave jsem si prohlizela registrace do noveho semestru a zjistila jsem, ze pokud bych si chtela zapsat pouze povinne predmety, je potreba 30 registracnich poukazek. Ja mam ale jen 29! Co delat? |
|  | Tento stav poukázek (den před spuštěním vlastních registrací) se už vztahuje k dalšímu registrování volitelných předmětů, povinný studijní plán už máte zadán z předregistrace integrátorem daný týden a poukázky za něj jsou již strženy. Tedy máte opravdu volných 29 poukázek na poslední semestr studia. U studentů nižších ročníků, je ale potřeba dobře počítat, aby jim poukázky zbyly i na další ročníky. |
| Jak se připojit k WiFi síti Eduroam na MENDELU ze svého notebooku nebo mobilu? |
|  | Veškeré informace naleznete na webu http://eduroam.mendelu.cz/.
Tam jsou umístěny návody na instalaci Eduroam i aktuální seznam pokrytých míst na univerzitě.
Je zde i uvedeno na jakých jiných školách a organizacích se lze připojit k síti Eduroam.
Zveřejněné návody k instalaci Wi-Fi sítě Eduroam na MENDELU:
MS Windows XP
MS Windows Vista
Windows 7, 8
Mac OS
iPhone 3G
Ubuntu Linux
Symbian
Android 2-4.
Pokud se dle návodu nemůžete připojit ani k síti faro-free, která je potřebná pro práci v UIS, tak je na vině zřejmě chyba ovladačů či zavirování počítače nebo špatné splnění pokynů v návodu, příp. chyba HW. |
| Co má student dělat při ztrátě nebo zničení ISIC (karty studenta)?
A co v případě nečitelnosti karty? |
|  | Student navštíví svoji studijní referentku oboru a u ní si vyzvedne aktuální formulář žádosti o vydání nové karty (ISIC). Vyplněný a podepsaný list odevzdá své referentce. Karta bude cca do 5-7 pracovních dní vyrobena, aktivována a po zaplacení příslušného poplatku (uvedeného na formuláři) studentovi předána. U nečitelné karty funkčnost předem ověřuje přímo SIF AF. |
| Kde najdu informace o státních zkouškách, promocích a termínech (SBZ a SZZ)? |
|  | Podrobné informace jsou na webu AF:
www.af.mendelu.cz
A také v portálu studenta v UIS. |
| Co musím udělat pro úspěšné vložení závěrečné práce do UIS? |
|  | Postup odevzdání závěrečné práce – Svazek č. 2. Student, str. 91-100:
Aplikace znázorňuje postup odevzdání závěrečné práce v UIS a umožňuje sledování průchodu práce jednotlivými stavy. Odevzdání závěrečné práce musí projít všemi stavy uvedenými v aplikaci. Pokud během provádění kteréhokoliv kroku dojde k chybě, aplikace vypíše její příčinu a způsob řešení. Současně se vznikem problému bude autorovi práce automaticky odeslán email. Splnění jednotlivých kroků odevzdání práce se zde ihned promítá.
Jednotlivé stavy práce jsou:
- Vložení textových doplňujících informací do informačního systému ze strany autora: doplňující informace nejsou kompletně vloženy, je nutné přes ikonu vložit jazyk závěrečné práce a doplnit informace (název práce, abstrakt, právní doložku) v jednotlivých jazykových variantách.
- Vložení souboru (případně přílohy, prezentace) do informačního systému ze strany
autora (autor práce dosud nevložil elektronickou verzi práce do UIS). Soubor se
závěrečnou prací je nutné vložit přes danou ikonu.
- Odevzdání vložené práce ze strany autora: autor práce dosud nepotvrdil odevzdání
vložené práce. Odevzdání je nutné potvrdit přes danou ikonu.
- Práce je připravena na převod do PDF: elektronická verze závěrečné práce byla
vložena a odevzdána. Práce již nemůže být autorem měněna a čeká na převod
do PDF.
- Práce je převedena do PDF: elektronická verze závěrečné práce byla převedena
do formátu PDF
- Práce je nepřevedena do PDF: závěrečnou práci není možné převést
do formátu PDF.
Je nutné práci smazat a vložit znovu do informačního systému.
V této chvíli není považována za odevzdanou.
- Převedení práce do textu ze strany IS: práce byla autorem odevzdána a nyní čeká
na převod do textu. Převod probíhá automaticky na straně UIS.
- Práce je připravena ke kontrole ze strany IS: práce je v UIS připravena k předání
do software pro srovnávání prací - ANTON.
Práce předaná ke kontrole interním softwarem pro srovnávání prací prochází
následujícími stavy:
- Práce je na vstupu kontroly interním softwarem pro srovnávání prací
- Práce byla předána internímu software pro srovnávání prací.
- Soubor byl interním softwarem pro srovnávání souborů vyhodnocen jako originální
- Interní software pro srovnávání prací nevyhodnotil práci jako podezřelou.
- Práce byla interním softwarem pro srovnávání prací vyhodnocena jako podezřelá
(interní software pro porovnávání prací vyhodnotil práci jako neoriginální).
- O výsledku kontroly jsou informováni vedoucí a autor práce.
- Vedoucí práce provede ruční prověření a potvrzení originality práce
- Po ručním prověření byl soubor vyhodnocen jako nepotvrzený plagiát: vedoucí práce
potvrdil originalitu práce.
- Po ručním prověření byl soubor vyhodnocen jako potvrzený plagiát: vedoucí
práce nepotvrdil originalitu práce a vyhodnotil ji jako plagiát.
- Potvrzení odevzdání vložené práce ze strany IS, tímto je proces odevzdání ukončen
- práce splnila všechny podmínky pro odevzdání a byla systémem označena jako kompletní. |
| Kdy a jak se řeší žádost nebo výplata stipendií (prospěchová, sociální i ubytovací) na fakultě? |
|  | Výplata stipendií:
a) prospěchová za celé období vašeho studia (Bc a N-Mgr)
- nežádá se, vyplácí se se v měsíci po absolvování SZZ nebo SBZ,
b) prospěchová za uplynulý akademický rok
- nutné podání písemné žádosti na SO AF a vyplácí se v prosinci
c) sociální
- nutné podání písemné žádosti na SO AF a doložení nároku
- vyplácí se čtvrtletně po schválení
d) ubytovací stipendium
- nutné podání žádosti v UIS při zahájení studia
- vyplácí se čtvrtletně zpětně, ale ne za období prázdnin |
| Jak mám podat žádost o přezkoumání rozhodnutí, tedy odvolání k děkanovi AF. |
|  | Na webu AF si stáhnete vzorový formulář odvolání.
http://af.mendelu.cz/25377-prijimaci-rizeni
Odvolávám se proti rozhodnutí o nepřijetí, svoje odvolání zdůvodňuji takto:
- zde napíšete několika větami odůvodnění vztahující se k danému oboru přihlášky
ZAKROUŽKUJTE FORMU STUDIA:
Odvolání podávám a) do bakalářského studia
b) do navazujícího magisterského studia
c) do doktorského studia
.
Pak vyplníte osobní údaje ve formuláři a studujní program a obor.
.
PRO KAŽDÝ OBOR ZVLÁŠŤ PŘILOŽÍ:
- uchazeči do bakalářského studia ÚŘEDNĚ OVĚŘENOU KOPII MATURITNÍHO
VYSVĚDČENÍ
- uchazeči do navazujícího magisterského studia ÚŘEDNĚ OVĚŘENOU KOPII
BAKALÁŘSKÉHO DIPLOMU (nevztahuje se na současné absolventy AF)
- uchazeči do doktorského studia ÚŘEDNĚ OVĚŘENOU KOPII VYSOKOŠKOLSKÉHO
DIPLOMU a neověřenou kopii DIPLOMA SUPPLEMENT (současní absolventi AF nemusí kopii diplomu úředně ověřovat) - pokud již nedoložili doklad k přihlášce
|
| Co je třeba vyřídit k šalinkartě - průkazce MHD Brno od studijního oddělení AF |
|  | VŠ student: ISIC studenta vystavený do konce roku 2018 nebo ISIC s validační známkou platnou do konce roku 2018. Případně ISIC bez validační známky platné do konce roku 2018 a potvrzení o studiu – průkazka bude vystavená do 28. února 2018.
Zdroj: http://brno.idnes.cz/studenti-dopravni-podnik-brno-salinkarty-falesna-potvrzeni-prs-/brno-zpravy.aspx?c=A170831_348926_brno-zpravy_dh |
|
Často kladené otázky na Provozně ekonomické fakultě |
| Kdy proběhnou dny otevřených dveří na PEF? |
|  | Dny otevřených dveří se budou konat 19. 1., 26. 1. a 2. 2. 2007, vždy od 13 hod v posluchárně Q01. |
| Mohu přestoupit z oboru na obor? |
|  | Pokud je přestup v rámci jednoho programu tak ano. Přestup mezi programy možný není. |
| Když chci odjet studovat do zahraničí, co mám udělat? |
|  | Zajděte v úředních hodinách na zahraniční oddělení děkanátu, tam se dozvíte, jaké máte možnosti. Volte si zahraniční univerzitu, která nabízí předměty s obdobným obsahem vašemu studijnímu oboru. |
| Co obnáší konzultační forma studia předmětu? |
|  | Pokud předmět neukončíte úspěšně, ale obdržíte "malý" započet (v UIS), pak v následujícím semestru máte možnost si předmět zapsat konzultační formou (automaticky v UIS). V tom případě nechodíte do výuky, ale rovnou se přihlásíte na zkoušku. |
| Jak je to s předměty Word a Excel? |
|  | kdo umí pracovat s textovým procesorem a tabulkovým kalkulátorem, tak si předměty Word a Excel nezapisuje a je ze znalostí vyzkoušen v rámci předmětu VA I, popř. VT I. Kdo problematiku nezná, tak si předměty zapíše, odstuduje, dostane zápočet a už z toho není zkoušen v předmětu VA I (popř. VT I). |
| Nedaří se mi dostat do informačního centra či knihovny |
|  | Pro přístup do informačních center a knihovny ÚVIS použijete aktivní kartu studenta či ISIC. Dále je nutné uhradit poplatek za využivání služeb informačních center a knihovny v centrální knihovně ÚVIS v budově A. |
| Nefunguje mi stravování v menze SKM MENDELU v Brně.. |
|  | Aby se uživatel mohl stravovat v menzách SKM MENDELU, musí mít aktivní kartu ISIC či kartu studenta a musí si aktivovat stravovací učet v systému KREDIT. Aktivace se provede v následující aplikaci kliknutím na tlačítko Aktivovat. |
| Mám zapsaný bakalářský seminář. A co dál? |
|  | Podle oboru vašeho zájmu zajděte za vyučujícím, který se danou problematikou zabývá. Spolu se domluvte na tématu vaší práce. Postupujte podle jeho pokynů. Vyplňte spolu Zadání závěrečné práce v UIS. Podrobně si přečtěte: http://pef.mendelu.cz/zp.php |
| Co mám dělat při ztrátě ISIC či karty studenta? |
|  | Navštivte vaši studijní referentku s vyplněnou žádostí o vydání nové karty. Po zaplacení poplatku vám bude karta cca do týdne vyrobena. |
| Za co obdržím započet za praxi? |
|  | Je třeba si domluvit konkrétní firmu, kde měsíční praxi vykonáte. Na děkanátu si vyzvednete smlouvu a formulář na hodnocení. Firma uzavře s univerzitou smlouvu. Po vykonání praxe vyplníte patřičné formuláře a vše odevzdáte na studijním oddělení děkanátu. Poté obdržíte zápočet. |
| Proč někdy dochází ke změnám v doporučeném studijním plánu? |
|  | Obory, které na PEF studujete, se velmi rychle vyvíjí. Abychom Vás neučili "zastaralé" věci, musí se plány průběžně modernizovat. |
| Když si zapíšu volitelný předmět, který pak nechci odstudovat. Jakou mám možnost? |
|  | Podle Studijního a zkušebního řádu MENDELU jednou zapsaný předmět musíte vždy odstudovat (platí to tedy i pro volitelný). K vašemu rozhodnutí, zda máte nebo nemáte zájem předmět studovat, musí postačit doba 14 dnů změn po zápise. Po této době je zápis již nezměnitelný. |
| Mohu studovat v angličtině? |
|  | Navazující magisterský obor Evropská studia je vyučován celý v angličtině. Za poplatek je možné studovat v angličtině také všechny předměty oboru manažersko-ekonomického. Předměty se učí v blocích. Podrobné informace můžete získat na zahraničním oddělení děkanátu. |
| Kde získám heslo do Univerzitního informačního systému - UIS? |
|  | U systémového integrátora fakulty. |
|
Správa účtů na univerzitě |
| Byl mi zrušen účet ten a ten, proč? |
|  | Přečtěte si alespoň třikrát došlý e-mail. Ne každý účet je váš účet v UIS nebo poštovní účet. Některé účty se ruší po skončení semestru či po pominutí jiného nároku na tento účet. Přečtěte si v UIS v přehledu účtů, o jaký účet jde a kdo na něj má nárok. |
| Proč mám účet tam a tam? |
|  | Nahlédněte do Správy účtů a prozkoumejte, kdo vám účet přidal či zda-li vám vznikl na základě implicitního nároku. |
| Kdo pořád ruší mé účty na univerzitě? |
|  | Dělá to automat, který se spouští každý večer. Automat zpracuje všechny změny implicitních nároků a požadavky administrátorů. |
| Přijdu o přístup do UIS současně s odebráním účtu? |
|  | Jen v tom případě, že vám byl odebrán účet jménem 'uis', což je velmi nepravděpodobné. A i pak můžete svým identifikačním číslem a heslem do UIS vstupovat (navždy). |
| Byl mi zrušen účet na kolejích, i když jsem tam nikdy nebydlel. |
|  | Ano, dříve měl přístup z kolejí každý student a zaměstnanec, nově již jen řádně ubytovaní studenti. |
| Co znamená, že mi bude účet odebrán? |
|  | Na konkrétním serveru, kde vám bude účet odebrán, přestanete mít možnost využívat služby nabízené daným serverem (typicky přihlásit se, číst poštu daného serveru, používat diskový prostor daného serveru apod.). |
| K čemu potřebuji účet na serveru tom a tom? |
|  | Toto se můžete dozvědět v UIS v části popisující Správu účtů a informace o těchto účtech. Pokud ale nevíte, k čemu daný server potřebujete, pak na něm zřejmě účet také nepotřebujete (ale nesmíte se divit, když se následně nepřihlásíte na nějaké učebně, kolejích apod.). |
| Co mám dělat když jsem si naistaloval nový certifikát k WiFi síti dříve než vypršela platnost předchozího platného certifikátu? |
|  | Většina uživatelů po instalování nového certifikátu již původní neodebere a to v některých konfiguracích způsobuje problém s připojením. Proto prosím zkontrolujte, zda máte ve vašem přenosném počítači pouze jeden platný cetrifikát.
Postup zjištění platného certifikátu pro Internet Explorer je:
nabídka Nástroje (u IE 7-8.0 nutno prvně zobrazit nabídku pomocí Alt) –> Možnosti Internetu –> Obsah –> Certifikáty –> Osobní
Postup zjištění platného certifikátu pro FireFox je:
nabídka Nástroje –> Možnosti –> Rozšířené –> Certifikáty –> Osobní
Zde byste měli vidět pouze jeden platný certifikát, např. xnovak datum vypršení 15.8.2007. Pokud jsou zde dva, tak ten starší (datum které nastane dříve, v našem případě např. 30.4.2007) prosím odeberte. |
|
Elektronický podpis |
| Jaký je rozdíl mezi digitálním a elektronickým podpisem? |
|  | Pojem digitální podpis je užíván v zámoří a zřejmě je i správnější než pojem elektronický podpis. Ten vychází z evropské legislativy. S mírným nadhledem lze tyto pojmy považovat za synonyma. |
| Jak vytvořím elektronický podpis? |
|  | Pro vytvoření elektronického podpisu potřebujete soukromý klíč a certifikát s veřejným klíčem, který k němu přísluší. Tyto získáte prostřednictvím aplikace Správa klíčů. Potom pokud chcete odeslat zabezpečenou zprávu zvolíte při vytváření zprávy možnost, že chcete zprávu také podepsat. |
| Můžu použít certifikát vystavený UIS CA pro komunikaci se státní správou? |
|  | Ne toto bohužel není možné. Pro tuto komunikaci potřebujete kvalifikovaný certifikát, který vydávají pouze státem akreditované certifikační autority. |
| Můžu importovat vlastní certifikát a soukromý klíč pro vytváření elektronického podpisu? |
|  | Ne, tato možnost není v současné době podporována. O jejím povolení se uvažuje. |
| Co je to CRL a k čemu slouží? |
|  | CRL je anglická zkratka pro Certificate Revocation List. Česky je to seznam zneplatněných certifikátů. Na tomto seznamu se objevují certifikáty, které byly ještě před vypršením jejich platnosti kompromitovány. Tento seznam vydává každá certifikační autorita. Při ověřování elektronického podpisu je také třeba zkontrolovat tento seznam vydávaný příslušnou CA, která certifikát podepsala. Seznam je pro UIS CA dostupný
zde. |
| Jak příjemce zabezpečené zprávy získá můj veřejný klíč? |
|  | Certifikát obsahující váš veřejný klíč je automaticky přikládán ke každé podepsané zprávě. |
| Proč je pro nově generovaný certifikát potřeba další heslo? |
|  | Heslo je nutné pro lepší ochranou vašeho soukromého klíče. Toto heslo není nikde uloženo a je potřeba je zadat při každém použití soukromého klíče. Heslo volte dostatečně složité a rozhodně by nemělo být stejné jako heslo do UIS. |
| Aplikace mě u příchozí zprávy hlásí, že elektronický podpis není platný, protože nelze nalézt certifikát odesílatele nebo certifikační autority. Co mám dělat? |
|  | Importujte příslušné certifikáty v aplikaci Správa klíčů. Certifikát odesílatele je většinou ke zprávě automaticky přikládán. Pokud není kontaktujte ho s prosbou o zpřístupnění certifikátu. Která autorita certifikát podepsala, zjistíte s odesílatelova certifikátů. Certifikát CA bývá dostupný na jejich webových stránkách. |
| Jak poznám, že je příchozí zpráva elektronicky podepsána? |
|  | Takto zabezpečená zpráva je označena v poštovní složce ikonkou zámku. Při jejím zobrazení je automaticky zobrazena také informace o platnosti elektronického podpisu. |
| Je možné odchozí zprávy také šifrovat? |
|  | Ne, zatím lze pouze elektronicky podepisovat. Tato funkcionalita je plánována. |
|
Centrální univerzitní doména MENDELU |
| Co je to centrální univerzitní doména a co umožňuje? |
|  | Centrální univerzitní doména je nově zavedenou službou, která umožňuje napojení počítačů na učebnách do univerzitní domény MENDELU a následné přihlašování ke stanicím prostřednictvím loginu a hesla jako do UIS.
Výhodou takového uspořádání je skutečnost, že ať se přihlásíte ve kterékoliv učebně napojené na centrální univerzitní doménu, stále budete mít k dispozici ta stejná data.
|
| Jak zjistím, zda mám na serveru vůbec účet a kolik si tam můžu uložit dat? |
|  | Všechny účty, ke kterým máte na univerzitě oprávnění, můžete najít ve správě účtů. Zde také vidíte kvóty, které Vám byly na konkrétním serveru přiděleny. Kliknutím na název serveru se dostanete k podrobným informacím o serveru a také kontaktům na správce, které můžete kontaktovat v případě problémů. |
| Jenže v aplikaci správa účtů mám těch účtů několik, který z nich patří k centrální univerzitní doméně? |
|  | K centrální univerzitní doméně patří účty disk a disk-profiles. Rozděleno je to proto, aby bylo možné oddělit vlastní domovský adresář a profil systému windows, který je přenášen na stanici při každém přihlášení na stanici na učebně.
Profil, definovaný účtem na serveru disk-profiles, se tedy načte při přihlášení a obsahuje Vaše individuální nastavení plochy, nabídky start a vůbec prostředí systému. Protože se musí přenést po síti pokaždé, když se přihlásíte a stejně tak se ukládá na server při odhlášení, je nutné udržovat velikost profilu co nejmenší. Kvóty pro profil jsou tedy mnohem menší, než kvóty k Vašemu domovskému adresáři.
Samotný domovský adresář je definován účtem na serveru disk. Po přihlášení je Vám připojen jako síťová jednotka H:, přístupná například ze složky Tento počítač a chová se jako standardní disk. |
| Nahrál jsem si na svůj datový disk nějaká data a rád bych se k nim dostal... Musím kvůli tomu na učebnu? |
|  | Nikoliv. Pokud mátě notebook, nebo přístup k jakémukoliv jinému počítači připojenému do univerzitní sítě, stačí si připojit svůj domovský adresář přímo do systému. V případě, že se snažíte o přístup z domova, z cest, nebo odkudkoliv mimo univerzitní síť, pak máte možnost připojit se pomocí VPN a využívat těchto služeb stejně jako v univerzitní síti.
Pod operačním systémem Microsoft Windows klikněte pravým tlačítkem na složku Tento počítač a z kontextového menu zvolte Připojit síťovou jednotku. Políčko Jednotka říká, pod kterým písmenem bude nová jednotka připojena do systému, bez obav ji tedy můžete nechat jako Z:. Do pole Složka následně zadejte \\disk.mendelu.cz\<vas_login\ a po výzvě zadejte své uživatelské jméno a heslo jako do UIS. Váš domovský adresář se nyní objevil jako disk Z: ve Vašem operačním systému.
Pod operačním systémem UNIX/Linux stačí zadat příkaz
mount -t smbfs -o user=<vas_login> //disk.mendelu.cz/<vas_login> <adresar>
případně využít přímo utility smbmount
smbmount //disk.mendelu.cz/<vas_login> <adresar> -o username=<vas_login>
Novější verze některých distribucí již nepoužívají jako filesystem type smbfs, ale cifs.
Domovský adresář je také připojen na některé univerzitní servery umožňující přímé připojení a přístup k datům (akela). |
| Mám problémy se svým profilem, co s tím můžu dělat? |
|  | Nejlepším řešením je smazat profil a vytvořit jej znovu. To můžete udělat následovně:
- Připojte se na Váš fakultní server, na němž jsou profily přímo přístupné
- PEF - akela.mendelu.cz, adresář s profilem se nachází v
/net/disk/profiles/<vas_login>/win
- Adresář s profilem přesuňte do domovského adresáře, abyste měli data případně dostupná z domovského adresáře na připojených stanicích (disk H:).
- PEF -
mv /net/disk/profiles/<vas_login>/win /home/<vas_login>
- Posledním krokem je přihlášení na libovolné stanici připojené na centrální diskový prostor. Tím bude vytvořen nový profil a po odhlášení bude automaticky uložen na server.
|
|